
 
 
APPENDIX A – SUMMARY & CHRONOLOGY: 2004-2007 
 
1.0 GENERAL SUMMARY 
 
Successive governments of Pakistan have habitually used the leverage of government 
advertising as a financial pressure lever to force the media to conform to their version of 
how news should be reported. 
 
The Government of President Musharraf - while maintaining the myth, especially before 
international audiences, that the press is Pakistan is indeed free to report as it wills -has 
been equally zealous in adopting this tactic.  
 
This has been increasingly apparent as the government faces mounting opposition to and 
rising critique of its key policies. In fact, in the last three years, the DAWN Group of 
Newspapers, universally considered to be in Pakistan, across South Asia and 
internationally as the most credible, balanced and independent source of news emanating 
from one of the most sensitive flashpoints in the world, has been increasingly the object 
of the present government’s pressure tactics to force it to tow the official line and prevail 
upon it to cease coverage of areas the government considers to be out of bounds. 
 
The DAWN Group of Newspapers is the most influential media group in Pakistan. Its 
flagship newspaper, DAWN, has the highest circulation among English language daily 
newspapers. It is read by Pakistan’s establishment, including at the highest echelons of 
government and within the civil and military bureaucracy, as well as by Pakistan’s 
leading thinkers and policy makers. The newspaper is also viewed as essential reading 
among the financial community and the leaders of business and industry, not least of all 
among the trade union leadership. The authority of DAWN is immense; what appears 
among its pages continues to influence the thinking of the people who make the critical 
decisions about the country’s political and financial future. 
 
And DAWN’s influence extends beyond Pakistan. Its Internet Edition is read across 
South Asia and in the West (particularly North America) and its network extends across 
the globe reaching those government and business leaders who critically need to be kept 
informed about events taking place in the South Asian region. 
 
The DAWN Group also publishes the HERALD, a monthly current affairs magazine that 
carries the same authority, influence and credibility as DAWN. Currently, the national 
evening daily, the STAR has suspended publication till 2008. SPIDER, a monthly 
Internet magazine and AURORA, the only magazine in the country completely dedicated 
to the advertising and marketing industry are also published by the DAWN Group.   
 



1.1. GOVERNMENT PRESSURE BY PROXY VIA A PROVINCIAL 
GOVERNMENT.  

 
1.1.1 Incessant interference from politicians in the ruling coalition.  
Pressure began to be applied as early as 2004. In the initial stages, its source was 
largely limited to the Sindh Government and was expressed in the form of incessant 
interference from, in the first instance senior politicians within the Muttahida Qaumi 
Movement (MQM, a coalition partner in the government), then from government 
functionaries embedded in the Sindh Government and finally from the Chief Minister 
of Sindh himself. The main bone of contention being the fact that in the MQM/Sindh 
Government’s opinion, insufficient coverage was being extended to MQM activities 
and not enough positive stories were being generated with respect to the performance 
of the Chief Minister, Sindh, Dr Arbab Ghulam Rahim. 

 
1.1.2 Ban on the STAR.  
Published by the DAWN Group of Newspapers, the STAR, prior to suspending 
publication till 2008 for financial reasons, in 2006, was Karachi’s leading evening 
newspaper In February 2005, the MQM took exception to a story in the paper that 
raised questions about the death in custody of a suspect. Alleging defamation, the 
MQM instituted criminal proceedings against the STAR, despite the fact that lawyers 
acting on behalf of the STAR, offered as per the policy of the DAWN Group to 
publish their version of the said impugned article. The Court proceedings are still 
subjudice.  

 
1.1.3 Orchestrated harassment and arrest of Rasheed Channa, reporter of the 
STAR and the attempt to implicate the CEO DAWN in a terrorist plot.  
In April 2005, an orchestrated harassment campaign was initiated by the Sindh 
Government against a senior reporter from the STAR, who had written a series of 
exposés on human rights abuses in Inner Sindh, and which also implicated the native 
village of the Chief Minister of Sindh. The campaign culminated with the arrest on 
July 24th 2005 of Mr Rasheed Channa (the reporter who had written the exposés) and 
an attempt to embroil the CEO of the DAWN Group (Mr Hameed Haroon) in an act 
of terrorist intent by planting unlicensed weapons upon his person and thereby 
securing grounds for arrest. The latter attempt failed. The reporter was eventually 
released as a result of pressure exerted by the DAWN Group at the highest levels of 
government. However, Mr Channa continues to be watched by the security forces.  

 
1.1.4 Ban on Sindh Government Advertising.   
On May 27th 2005, all advertising released by the Sindh Government was banned 
from appearing in any DAWN Group publication. The ban was not made official in 
order to protect the government from being accused of pressure tactics. However, the 
Sindh Government in its zeal instituted a blanket ban, resulting in zero advertising. 
This enabled the DAWN Group of Newspapers to contest the ban in the courts. In 
December 2005 as a result of a meeting between the Prime Minister of Pakistan (Mr 
Shaukat Aziz) and the DAWN CEO the ban was lifted. Subsequently in 2006, 
DAWN won its case against the ban by Court Order.   



 
1.2 DIRECT PRESSURES FROM THE FEDERAL GOVERNMENT ON DAWN  
 

1.2.1. An advertising ban that failed 
The year 2005 also saw the start of concerted attempts by the Federal Government to 
control what was being reported in Dawn. In April 2005, when DAWN refused to 
drop an advertising supplement aimed at marking the return of Mr Asif Ali Zardari 
(husband of former Prime Minister, Benazir Bhutto and now a Leader of the 
Opposition) to Pakistan, instructions to institute a ban on Federal Government 
advertising appearing in DAWN were given. However, the ban was lifted within less 
than 24 hours, when the government came upon a late discovery that the CEO 
DAWN was scheduled to visit India and would be compelled to speak about the ban 
to the Indian media should he be questioned on matters relating to the freedom of the 
press in Pakistan. 

 
1.2.2. Mounting frustration with HERALD  
The situation continued to deteriorate when the HERALD, an influential current 
affairs magazine published by the DAWN Group, began to publish a series of cover 
stories and articles in successive issues from June 2005 through to December 2006, 
regarding the war in Waziristan, religious extremism in the Frontier and a possible 
backslide in government policy in Kashmir with respect to Kashmiri militants. 
Eventually, in December, Pakistan International, the country’s national airline carrier, 
acting upon instructions from the Ministry of Defence, cancelled a standing order for 
several thousand of HERALD for distribution on board PIA domestic and 
international flights... 

 
1.2.3. Mounting frustration with DAWN  
Concurrently with these events, the government of Pakistan was increasingly 
frustrated by DAWN newspaper’s refusal to publish on the front page routine 
statements made by the President and the Prime Minister, no matter how 
insignificant. This frustration turned into ire when the newspaper further refused to 
comply with instructions for a news blackout on events unfolding in Baluchistan and 
in Waziristan and the exercising of almost total restraint in reporting the Taliban 
pressure in the tribal agencies, North Waziristan and South Waziristan adjoining 
Pakistan’s borders with Afghanistan.   
 
1.2.4. Ban on Federal Government Advertising. 
In December 2006, the Federal Government instituted a ban on advertising in DAWN 
Group publications. However this time, unlike the Sindh Government which had 
earlier stopped advertising in its totality, the Federal Government, wishing to avoid 
legal proceedings, simply reduced the quota of advertising by over two thirds, thereby 
deflecting any accusations that it has banned advertising in DAWN. This state of 
affairs continues to this day. 
 
 

 



1.3. PRESSURE FROM THE GOVERNMENT INCREASES.  
 

The Government of Pakistan’s pressure tactics have not been confined to simply 
banning advertising in an attempt to engineer severe financial penalties on the 
DAWN Group and its possible closure. Although the government has accorded 
television broadcasting licences, albeit temporary ones, to virtually every other large 
print media owner who has applied, it continues to use every evading tactic in the 
book to deny DAWN’S application for a TV Broadcast License. The matter was 
taken to Court and whereas the Pakistan Electronic Media Regulatory Authority 
(PEMRA), which remains under government control, has been ordered by the courts 
to grant a licence to DAWN on the same basis that it has granted a licence to other 
print media owners, this has yet to materialise. DAWN has filed in the courts on 
grounds of contempt against the Government of Pakistan.  



2. 0. DETAILED CHRONOLOGY  
 

 
2.1. GOVERNMENT PRESSURE BY PROXY VIA A PROVINCIAL 
GOVERNMENT. 
  

2.1.1 SUMMARY  
Pressure began to be exerted on the DAWN Group as early as July 2004. This first 
took the shape of complaints made by the Muttahida Qaumi Movement (MQM), a 
political party headed by Mr Altaf Hussain, currently in self imposed exile in London. 
The MQM is a coalition partner with the ruling Pakistan Muslim League Q party, 
which supports President Pervez Musharraf. The Governor of Sindh is a member of 
the MQM as are several provincial and federal ministers 
 
The ante was upped when generalised complaints by MQM party members regarding 
coverage of their party’s activities in DAWN gave way to unending complaints from 
their advisors in the government; a case in point being the repeated complaints made 
by the Information Advisor to the Chief Minister Sindh. These ‘complaints’ soon 
became direct threats made to the DAWN CEO and to senior DAWN editors. 
 
The focus then shifts to the STAR when the newspaper raises issues regarding the 
death in police custody of a suspect. The report is made the basis of criminal 
proceedings against the newspaper under the Defamation Ordinance 2002, and the 
matter is still subjudice. Under the Defamation Ordinance, the presence of all cited 
persons is required at every court hearing. They must also seek the court’s permission 
every time they leave the city or the country; the reporter involved is restrained from 
travelling on assignment; this constitutes harassment even before the verdict of 
whether defamation actually took place or not has been given.   
 
Then in response to a series of exposés written by STAR reporter, Mr Rasheed 
Channa, on human right violations that have taken place in the native village of the 
Chief Minister of Sindh, the Sindh Government unleashes a harassment campaign 
against Mr Channa culminating in his arrest and an attempt to implicate the DAWN 
CEO in a terrorist plot.   
 
2.1.2. CHRONOLOGY  
 

• July 2004: Exception is taken to a story in DAWN which allegedly 
misquotes the comments of a senior MQM politician ( Refer Appendix D.1) . 
Although a press release from the MQM( ReferAppendix D.2)  to this effect is 
published in the next day’s paper, DAWN carried no retraction as it had the 
comments of the politician in question on tape. The ante is upped in 
December 2004, when the Information Adviser decided to take the DAWN 
CEO to task over the non publication of Mr Hussain’s article. This now 
moves from being pressure extended by a political party in power to pressure 
exerted by the Provincial Government where it is a coalition partner.  



 
• December 2004, the Information Adviser (Mr Salauddin Haider) to the Chief 

Minister of Sindh (Mr Ghulam Arbab Rahim) requested the DAWN CEO to 
publish an article written by the leader of the MQM( Refer Appendix D.3, 
D.4). The DAWN CEO ( Refer Appendix D.5) informed the Advisor that the 
article must be referred to the Editor as according to the newspaper’s policy 
all matters pertaining to editorial coverage are within the exclusive purview 
of the Editor. The article is sent to Editor DAWN, but is not published. 

 
The Information Adviser writes to CEO DAWN ( Refer Appendix D.6, D.7) 
alleging that the latter had given his undertaking that the article would be 
published. In the same letter, the Information Adviser raised allegations with 
respect to the low volume of coverage in DAWN extended to MQM activities, 
which in his opinion, is far less than the coverage extended to other political 
parties.  

 
• February 2005: In response to an article in the STAR, ( Refer Appendix D.8) 

the Legal Aid Committee (LAC) of the MQM sends a Legal Notice ( Refer 
Appendix D.9) to the DAWN Group alleging that the STAR has damaged the 
reputation of MQM party members and a Civil Suit and a Criminal Suit is 
filed under the Defamation Ordinance 2002 against the authors of the article, 
the editor, printer and publisher of the newspaper, accompanied by warrants 
for their arrest. Hearings begin on April 14th 2005 and the case is still 
subjudice  

 
• March 2005, the STAR ran a series ( Refer Appendix D.10) of exposes on 

human rights violations which took pace in the native village of the Chief 
Minister Sindh. This sets off a campaign of harassment against Mr Channa, 
eventually leading to his arrest.  

 
• April 2nd 2005, the Chief Minister Sindh orders the arrest of Mr Channa’s 

elderly father. However, Mr Channa senior was not at his residence; he was in 
Karachi undergoing medical treatment.  Foiled, the police attempted to arrest 
Mr Channa’s brother but proved unsuccessful. On June 1st 2005, Mr Channa is 
warned through unofficial sources of his imminent arrest. On June 2nd his flat 
is broken into. Neighbours subsequently confirm this to be the work of 
uniformed policemen. 

 
• May 27th 2005, Sindh Government advertising is banned from appearing in 

any DAWN Group publication. This is not an official instruction as the 
government does not want to make its pressure tactics known. However, by 
banning all advertising from appearing, the DAWN Group is able to take the 
matter to Court in October 2005  ( Refer Appendix D.11- A)  and the case is 
adjudicated in favour of the DAWN Group in March 2006 . ( Refer Appendix 
D.11 -B)   

 



• Mid July 2005, the Special Secretary to the Chief Minister of Sindh, orders 
the arrest of the DAWN CEO and Mr Channa. Although the DAWN CEO is 
not arrested, lurid details emerge of a foiled attempt to dump weapons in his 
car and have him arrested under the Anti-Terrorism Act.  

 
• July 24th 2005, Mr Channa is arrested in Karachi and kept under detention, 

without food or drink while subjected to mental harassment, until 1:00 a. m. 
the following morning, when thanks to relentless pressure from DAWN at the 
highest levels of government, Mr Channa is released. Despite his release, the 
intimidation tactics against Mr Channa continue; his movement are monitored 
by police. An official of the Sindh Government who refused to take part in the 
arrest of Mr Channa is awaiting transfer from his senior position.  

 
• July 26th 2005 at meeting held between the President of Pakistan and 

journalists and publishers, the editor of the Nation and the President of the 
CPNE brings it to the notice of the President on national TV that the Chief 
Minister Sindh had ordered the arrest of Mr Channa and that the DAWN CEO 
too had been threatened with arrest. The President responds that he does not 
know who has threatened CEO DAWN.  

 
• October 6th 2005. The Information Advisor complains about the tone and 

quantum of DAWN’s coverage of the MQM role in the local bodies’ elections 
(Refer Appendix .D 12). On October 24th 2005, he threatens a senior DAWN 
reporter (Refer Appendix .D 13). 

 
• Early December 2005, a meeting is held between the President, the Prime 

Minister and the DAWN CEO. At the meeting, the Prime Minister instructs 
the Sindh Government to withdraw its advertising ban on the DAWN Group. 
However, the DAWN Group continues to pursue the court case it had filed in 
the Sindh High Court against the ban. 

 
•  March 2006: The DAWN Group wins its case against the ban imposed by 

the Sindh Government. The DAWN Group moved the Courts under Article 19 
of the Constitution of Pakistan, which states that the distribution of 
government advertisements is not a largesse that it bestows on whomsoever it 
pleases for whatever reason; on the contrary, the government is required to act 
without discrimination with a rational policy.  

 
There received and accepted policy, built up over a number of years, is that 
advertisements released by government departments are placed among on the 
basis of a publication’s circulation, language, readership, geographic reach, 
target audience, etc., irrespective of political orientation. The fact that DAWN 
was being denied government advertising by the Sindh Government was 
therefore in violation of the fundamental rights enshrined in Articles 19 and 
25 of the Constitution.  
 



When the matter came up for hearing the Court passed the following Order:  
 

“The Additional Advocate General states that as per instructions received 
from the respondents the advertisements in favour of the petitioners were not 
stopped by the government. He further states that in future without any 
discrimination the advertisement will be given to the petitioners as per policy 
of the government. In view of the above statement made by the learned 
Additional Advocate General, this petition is not pressed by the learned 
counsel for the petitioners. The same is accordingly disposed of. However, the 
statement made by the learned Additional Advocate General will be binding 
on the respondents and any violation thereof may entail consequences of 
contempt proceedings.” ( Refer Appendix D.11- B)   

 
• May 3rd 2006, addressing the (Council of Publishers & Newspaper Editors 

(CPNE), the Information Adviser makes unprovoked and contemptuous 
remarks about CEO DAWN (Refer Appendix .D 14 & D15).. The next day, 
the Information Adviser calls on a senior member of the DAWN editorial 
team to complain about the newspaper’s coverage, threatening the DAWN 
editorial team (Refer Appendix .D 16). 

 
2.2. DIRECT PRESSURE FROM THE FEDERAL GOVERNMENT-  

 
2.2.1. SUMMARY 
In April 2005, the Pakistan People’s Party decides to publish an advertising 
supplement in the national newspapers to mark the return to Pakistan of Mr Asif Ali 
Zardari. DAWN published the supplement after due measures where taken to ensure 
it complies with the newspaper’s editorial and commercial guidelines which govern 
the publication of political party originated supplements. Under these rules such 
advertising supplements are also availed by the ruling party to publicise events as 
well as to honour leaders it considers of importance. The Federal Government first 
attempted to prevent the publication of the advertising supplement; then having 
failed, it imposed an advertising ban on DAWN. However, the government soon 
became aware of the negative impact the a ban would have on the President of 
Pakistan’s imminent and crucial visit to Delhi aimed at reviving bilateral negotiations 
between Pakistan and India after the failure of the earlier Agra Talks. The 
government also became aware of the danger posed by the visit to India by the 
DAWN CEO that was due to take place at the same time. The DAWN CEO was to 
attend the South Asian Editor’s Guild of India, where he was scheduled to broadcast 
for over 18 hours of commentary and analysis on various Indian TV networks during 
the ongoing Delhi Talks between President Musharraf and India’s Prime Minister, 
Manmohan Singh. Not wishing to risk a reference by the DAWN CEO to the 
advertising ban imposed on his newspaper by the government, the ban was lifted.   

 
The government’s mounting exasperation with DAWN was further exacerbated in 
July 2005, when the HERALD reported on the revival of training camps in the 
Frontier province in Pakistan for Kashmiri militants. As a result of this story, the 



matter was taken up by the US Government at a Pentagon sponsored conference in 
Monterey, California, where the President of Pakistan’s credibility in clamping down 
on such activities was called into question. At a meeting in Islamabad in the presence 
of 200 senior police and law enforcement officials, the President of Pakistan 
brandished a current copy of the HERALD, expostulating that: “This kind of 
journalism must be stopped.”  
 
In 2006, the government’s ire was further fuelled by the outright refusal by DAWN to 
comply with the government’s demand for a total news blackout on the situation in 
Waziristan and Baluchistan.  
 
Waziristan had become the crucial theatre in the ongoing Afghan War. Accusations 
were being levelled at Pakistan by the Afghan Government and the western media 
that it was wilfully allowing Taliban forces to mount operations into Afghanistan 
from Waziristan. The government’s ire knew no bounds when DAWN managed to 
obtain and publish the integral text of the agreement reached between the government 
and the tribal elders in Waziristan, the full details of which the government, due to the 
sensitivity of the matter, did not wish to make public.  
 
Baluchistan, which has a huge border with Pakistan, and owing to the killing of 
Nawab Ahmed Bugti, one of the most powerful and respected Baluchi tribal chiefs, 
an internal rebellion is taking shape; a rebellion the government wants to crush 
outside of the glare of the media. Turmoil in Baluchistan is further exacerbated by the 
presence of a large force of Taliban supporters. The fact that DAWN is the largest 
selling English language newspaper in Baluchistan is a major source of aggravation 
for the government. 
 
Although other national newspapers had largely complied with the government’s 
unreasonable demand for a total news blackout on events, particularly on Baluchistan, 
the fact that DAWN continued to cover events there eventually facilitated other 
newspapers to resume coverage on Baluchistan after a few weeks.  
 
Since December 24th 2006, the volume of Federal Government advertising in DAWN 
Group publications has decreased substantially. The January 2007 average in terms of 
‘Pure government’ advertising shows a cut of almost 75% compared to the monthly 
average of the last two years. These cuts also affect advertising from semi-
governmental organisations. Furthermore, large private sector advertisers seeking 
substantial contract from the government sector have also been discouraged from 
advertising in DAWN. However, the Government of Pakistan has not provided the 
DAWN Group with any formal explanation regarding this dramatic decrease, even 
though such ads have been placed in DAWN for decades. It indisputably appears that 
DAWN is being denied government advertising in order to punish the paper for its 
editorial stance and such the government’s action is in violation of the fundamental 
rights enshrined in Articles 19 and 25 of the Constitution. As newspapers have to rely 
on advertisement revenues to meet their costs, should DAWN be forced to raise its 
cover price in response to the withholding of government advertising its circulation 



would correspondingly decrease. The government believes this would in all 
likelihood have a domino like effect of reducing ad revenues finally forcing the 
newspaper to close down, unless it capitulates to the Government.  
 
2.2.2. CHRONOLOGY  
 

• April 13th 2005 the Editor and CEO of DAWN separately receive phone calls 
from an officer of the Press Information department requesting that DAWN 
withhold publication of the Asif Zardari advertising supplement. As the 
supplement complies with the newspaper’s required internal guidelines, the 
Editor and DAWN CEO express their inability to do so and the supplement is 
published in DAWN as well as in other national newspapers on April 14th 
2005.     

 
On April 14th 2005, the government orders a cut in the volume of advertising 
released in DAWN group newspapers (Refer Appendix D.17, D.18, D.19 ).. 
However, the Press Information department later takes cognizance of the 
consequences this pressure tactic may have on the President of Pakistan’s visit 
to India, given that the DAWN CEO would also be visiting the country and 
would be commenting as a presenter on Indian television. Subsequent to this 
the Federal Government lifts its advertising ban on DAWN. Thirty days later, 
however, a provincial ban is imposed by the Sindh Government.  

 
• June 7th 2005: The All Pakistan Newspaper Society (APNS), the industry 

watchdog that safeguards the interests of the print media in Pakistan and the 
Council of Publishers & Newspaper Editors (CPNE) form a Joint Action 
Committee to protest should the government fail to withdraw the ban on 
advertising on the DAWN Group. On June 13th 2005, the Joint Action 
Committee decides that the newspaper industry will observe June 25th 2005 as 
a Protest Day and agitate against the government’s infringement of the 
freedom of the press with particular reference to the ban on government 
advertising. 

 
• June 21, 2005, the Prime Minister meets the APNS Delegation in the 

presence of the then Federal Minister for Information (Shaikh Rashid Ahmed) 
and other officials from the Ministry of Information. The Prime Minister 
assures APNS that it will be accorded a sympathetic consideration on the issue 
of the ban, stating he would discuss the issue separately with the DAWN 
CEO. On June 23rd 2005 the APNS provisionally withdraws its protest call on 
the assurance given by the Prime Minister that the issue of the ban would be 
settled. 

 
 
 

• February 2006 onwards, the HERALD in successive issues carries stories 
causing acute discomfiture within government circles. In February, the 



magazine features a story on the spread of militancy in the tribal areas; a 
matter great concern to the government. In April 2006, a lead article on 
Waziristan causes the President and the Prime Minister to express their 
extreme displeasure. In June 2006, the government reacts angrily to the 
HERALD cover story titled “Flashpoint Frontier” on how religious extremists 
are promoting their agenda in the Frontier province and in August 2006, the 
magazine questions the efficiency of a possible shift in government policy on 
Kashmir. 

• September 2006: A senior government functionary phones Editor DAWN to 
convey a demand, albeit politely ‘from the highest in the land.’ His exact 
words: “We are planning a clean-up operation in Baluchistan. Please don’t 
publish anything on it.”  The official is informed that outright blackouts or 
censorships are wholly unacceptable. All that is offered by DAWN is an 
assurance that wherever a story warrants a government version, it will be 
sought and included in the story. The official is adamant and DAWN is again 
asked to forget that Baluchistan existed. A few days later, the official calls 
again saying that DAWN’s attitude “is encouraging other media’ to report on 
the province.” For several days after the government ‘request’ DAWN has 
been the only paper to cover political events regularly in Baluchistan. But 
now, says the official, every newspaper and TV channel is citing DAWN as 
the reason for the blackout being unacceptable.  

 
• September/October 2006. Officials were also terribly unhappy with Dawn’s 

coverage of the agreement the government signed with ‘tribal elders’ to 
ostensibly bring peace to Waziristan. DAWN was perhaps the only newspaper 
in the country to question the deal citing a number of factors. The first and 
foremost was the fact that the accord had NOT been concluded with tribal 
elders as was being claimed but with leaders of the Taliban movement in 
Waziristan. The militants who signed the accord pledged not to attack 
Pakistani forces. In return, they were given a virtual carte blanche to operate 
in the area. The agreement also stipulated that all foreign fighters either leave 
the area or disarm and live in peace. It was also agreed that the militants 
would ensure that no cross-border attacks take place. It was clearly not 
honoured. The militants now control most of this area. DAWN's position that 
this agreement was not an accord but capitulation did not bring a 
‘contradiction, clarification or correction’ from the government. When 
DAWN questions the deal signed between the government and the tribal 
elders, a sharp rebuke comes from a very senior government functionary who 
questions the ‘patriotic credentials’ of those running the newspaper. DAWN’s 
coverage of the militancy in the tribal belt continues to draw the ire of the 
government. 

 
 

• December 2006. Another major irritant for the government is DAWN’s 
decision to treat all stories/statements strictly on news merit; the paper gives 



due consideration to the content of any statement, speech given by 
government and opposition leaders before deciding on display. After one such 
decision, when the President’s address to a public meeting makes the back 
page, a senior official calls the Editor DAWN and asked him to follow 
‘protocol’ i.e. always front-page news items and photographs of government 
leaders. The official also mentions an ‘agreement’ with newspapers in this 
context. When the Editor informs the official that he was not aware of any 
such agreement nor was a party to it, the official retorts that he would be ‘in 
touch’ before terminating the conversation. 

 
• December 2006, Pakistan International (PIA) the national airline cancels (on 

the instructions of the Ministry of Defence) a large standing order for several 
thousand copies of the HERALD, citing cost cutting measures, despite the fact 
that the magazine is the most requested monthly publication among PIA 
passengers.  

• From December 2006 onwards, the volume of advertising from the Federal 
government begins a sharp downward slide and a Constitutional Petition 
under Article 199 of the Constitution is filed in the High Court of Sindh 
against the Government by DAWN in February 2007.  (Refer Appendix D.20). 

2.3. PRESSURE FROM THE GOVERNMENT INCREASES.  
 
2.3.1. SUMMARY. 
In 2004, Pakistan Herald Publications (PHPL), the holding company of the DAWN 
Group of Newspapers, decided to launch a television channel. According to 
government rules, to do so, it had to apply for a Television Broadcast License under 
the PEMRA Ordinance 2002. The Ordinance states that no monopolies in the media 
may be created in any one area or sector or in the country as a whole. The Ordinance 
makes no mention of ‘ownership’. However, PEMRA then frames the PEMRA 
(Media Ownership and Control Regulations) 2002, which detail circumstances 
constituting undue concentration of media ownership, circumstances constituting 
cross media ownership and circumstances constituting unreasonable monopoly power 
in the media effectively baring media owners form acquiring licenses in more than 
one form of media.   
 
DAWN contests the Ordinance, rules and regulations and takes the matter to court by 
a constitutional petition challenging the rules and regulations that bars media owners 
from applying for a TV broadcasting licence.  
 
PEMRA, although supposedly an autonomous body charged with regulating the 
electronic media in the public interest, is in fact controlled by the Government of 
Pakistan. However, other print media owners in the meantime are allowed to start up 
television channels, on the basis of having been granted ‘temporary uplink 
permission.’ by PEMRA. A step that clearly means that the government gives 
permission to those it favours to start up TV broadcasting stations, while at the same 
time curtailing their freedom to broadcast; as such permission is only temporary in 



nature and could be revoked by the government any time without reason if the 
government feels that the station is not toeing its line. 

 
2.3.2. CHRONOLOGY.  
 

• February 25th 2004, DAWN files a constitutional petition in the Sindh High 
Court (Refer Appendix D.21) challenging the PEMRA rule on cross media 
ownership which prevents an advertising agency, a newspaper or a radio 
channel acquiring a valid TV license with no reference to the monopoly laws 
as criteria.  

• February 28th 2004, DAWN submits the PEMRA TV License Application 
Form, but reserves its rights to contest the PEMRA rule on cross media 
ownership. (Refer Appendix D.22). 

• November 23rd 2005, the Sindh High Court orders PEMRA to consider 
DAWN’s application for a TV Broadcasting License on its own merits and in 
the same manner and mode in which the owners of print media have been 
granted licenses. This exercise is to be completed within 90 days. In case of 
adverse order by PEMRA, DAWN is at liberty to challenge the same. (Refer 
Appendix D.23). 

• December 2005, a meeting is held between the Prime Minister and the 
DAWN CEO at the Sindh Governor House in Karachi. At the meeting, the 
Prime Minister informs the DAWN CEO that he has instructed the Sindh 
Government to withdraw its advertising ban on the DAWN Group. (In 2006, 
the DAWN Group also wins the Court case contesting the ban.) During this 
meeting, the Prime Minister urges CEO DAWN to apply for a Television 
Broadcast Licence. When the DAWN CEO remarks that with an investment 
close to US$ 40 million at stake, a temporary license would not make 
financial sense, the Prime Minister indicates that DAWN should apply for a 
more permanent licence it would be granted.  

 
• May 24th 2006, DAWN writes to PEMRA pointing out that it has yet to 

comply with the Court Order, warning that if no action is taken within seven 
days, DAWN will start court proceeding. When it does, the Court orders 
PEMRA to grant DAWN the same rights granted to other media owners. The 
Court furthermore states that DAWN’s original application should therefore 
be treated as permission for an uplink. (Refer Appendix D.24). 

• December 2006, a document circulating within the government is leaked to 
the APNS. It was a draft of an Ordinance, known as the Press and Publications 
Regulatory Authority (PAPRA). The Ordinance was an attempt by the 
government to establish an authority similar to PEMRA (Pakistan Electronic 
Media Authority) over the print media. The legislation deals with procedures 
for verifying circulation figures, which it intends to authenticate and 
streamlining the registration of newspaper and periodicals (another ploy of the 



government to exert pressure on the press.). However, as rules and regulations 
governing all aspects covered by PAPRA are already in place, there was no 
justification for the government to introduce a new piece of legislation, except 
as an attempt to tighten controls over the press. This matter is publicised and 
opposed vehemently by the APNS. The DAWN CEO, who testifies at a 
meeting of the Senate Functional Committee on Human Rights, plays a major 
role in gathering support from all quarters (including human right activists and 
national opposition parties) for the dismissal of this new legislation. On 
December 28th 2006, in the face of such strong opposition, the Minister of 
Information is compelled to issue a statement to the effect that: “it was an 
internal exercise and does not mean we are in a hurry to enact the law” For the 
time being the government seems to have shelved the Ordinance, but has 
made no binding commitment on its future reappearance before the 
legislature. (Refer Appendix D.25). 

•  December 2006, at an APNS meeting attended by the Prime Minister and the 
DAWN CEO, the Prime Minister makes it clear that the President of Pakistan 
is extremely displeased with DAWN’s refusal to impose a “blackout” on 
Baluchistan, and consequently there is nothing more he can do to help DAWN 
obtain a license as “the orders had come from the top” not to issue a license to 
DAWN. Furthermore, according to the Editor of the Nation, the Prime 
Minister has advised him that his group “must refrain from clubbing with the 
DAWN Group, if it intended acquiring a television license, as DAWN would 
not be issued with a broadcast license in any case.”  

 
At this meeting, the Prime Minister also remarks that the government is free to     
place its advertising wherever it chooses to. This is seen as a threat that the 
Federal Government is considering a ban on advertising in DAWN. At the end 
of December 2006, the quantum of Federal Government advertising in 
DAWN begins to plummet.    

 
• January 18th 2007, a review petition is filed by PEMRA on the Sindh High 

Court’s consent order of November 23, 2005. During the review in the court 
the learned counsel for the government states that no license has been granted 
to any print media owners; they have been granted only up linking permission. 
To this the learned counsel for DAWN points out that the order of November 
23 2005 (Refer Appendix D.23) was a Consent Order and that after such a 
long delay this application has been filed, which is not maintainable and 
furthermore DAWN is being discriminated against as other print media are 
operating TV channels. Both counsel argued in respect to the grant and 
requirements of license as well as permission of up linking and thereafter they 
agreed that the first paragraph of the Order of November 23rd 2005 be 
substituted by the following.   

 
 
 



• That DAWN will be granted similar rights as have been granted to other cross 
media owners and that the exercise will completed by the end of February 
2007. The earlier application for the satellite TV is be treated as an application 
for a request of up linking and if any additional documents are required then 
the same may be asked for by PEMRA from DAWN within a period of seven 
days and DAWN will be under obligation to respond within a further period 
of seven days. The time schedule is agreed so that the cut off date is not be 
affected. (Refer Appendix D.26). 

• January 25th 2007, PEMRA asks DAWN to obtain a No Objection 
Certificate (NOC) from the Ministry of Information and Broadcasting. 
DAWN writes to the Ministry of Information and Broadcasting requesting the 
NOC. (Refer Appendix D.27, D.28, D.29, D.30, D.31, D.32,).From hereon, 
until March 8th 2007, a cycle of correspondence takes place. One set from 
DAWN to the Ministry of Information and Broadcasting continues to request 
a NOC; the other set from PEMRA to DAWN continues to states that without 
the NOC a license cannot be granted. NB: obtaining a NOC is usually a 
process undertaken by PEMRA; in this instance DAWN was asked by 
PEMRA to deal directly with the Ministry of Information and Broadcasting, 
although PEMRA claims to be an autonomous authority.    

• February 26th 2007, PEMRA files a review petition in the Supreme Court 
challenging the judgment of the Sindh High Court, despite the Consent 
Application. (Refer Appendix D.33). 

• March 8th 2007, DAWN receives a copy of a letter from the Ministry of 
Information and Broadcasting addressed to PEMRA granting the NOC to 
DAWN. (Refer Appendix D.34, D.35).Yet on the same day, DAWN receives a 
letter from PEMRA rejecting DAWN’s application (Refer Appendix D.36) on 
the grounds that the required NOC is not forthcoming. 

• March 9th 2007, DAWN receives a copy of a letter from the Ministry of 
Information and Broadcasting addressed to PEMRA requesting PEMRA to 
ignore its letter of March 8th and refrain from taking any action till further 
communication from the Ministry of Information and Broadcasting. (Refer 
Appendix D.37).     

•  DAWN has filed contempt of Court proceedings against PEMRA and the 
Ministry in the Sindh High Court for not complying with the Sindh High 
Court’s order of January 18th 2007.    

 


